Nye pro med store planer for klubben

Publisert: 10. desember 2014  av Adm.

Velkommen til Tyrifjord, Martin Grythe!

Hei, jeg heter Martin Grythe og er ny hovedtrener på Tyrifjord Golfklubb.

Jeg er 48 år og opprinnelig fra Oslo.  Mitt golf liv startet på Oslo Golfklubb rundt 1977 da jeg fikk et sett Dunlop Peter Thompson køller av min onkel som lønn for å være hans manuelle ballplukker før treningsfeltet hadde åpnet den våren. Jeg gikk fra å være passe- til veldig aktiv golfer i 1986, da en skade satte en stopper for videre fotballspill. Etter hvert ble jeg fast sesongarbeider i banemannskapet på Bogstad til jeg i 1994 påbegynte min trenerutdannelse i regi av det svenske PGA. I årene 1994-97 jobbet jeg som instruktør ved Ballerud Golf på Høvik og ble hovedtrener på Borre Golfklubb 1998.

Som golftrener er det å kjenne at man bidrar til elevers økte forståelse av dette forunderlige spillet en fantastisk følelse.  Jeg ser derfor frem til å legge opp og gjennomføre golfskole på Tyrifjord Golfklubb. Det er viktig at vi tilbyr noe som favner alle, men samtidig treffer den enkelte. Golf er veldig individuelt, motivasjon og utgangspunkt kan være forskjellige som natt og dag. En elitespillers tilnærming til spill og trening bør og skal være annerledes enn en mosjonistgolfers, men jeg mener de bør ha en ting felles – fremgang.
Det er to kriterier som ligger til grunn for fremgang, og det er økt forståelse og trening. Det å sette seg inn i hva golf dreier seg om, kartlegge sitt eget spill og trene riktig for å gjøre sine dårligste slag så like sine beste som mulig, er et godt utgangspunkt for økt golfglede.
Min golffilosofi er i hovedsak bygget opp rundt ett ord – «hvorfor». Alt som har med ballens bevegelse i luften å gjøre, kan forklares med fysiske regler som inntreffer i det køllen treffer ballen. Og siden det sammenstøtet forårsakes av at vi svinger køllen, er det en svingmessig årsak til at ballen oppfører seg i luften som den gjør. Ordet «hvorfor» er også viktig i en annen sammenheng i golf - vi er veldig bundet av tradisjon og mange «sannheter» går i arv fra generasjon til generasjon. Om man setter spørsmålstegn ved mange av disse «sannhetene», vil de sprekke som troll i solen. Derfor er mange av mine forbilder og inspiratorer innenfor golfen spillere som har gjort ting annerledes, som har spurt «hvorfor» og som ikke er fornøyd med svaret de har fått - jeg kan nevne Lee Trevino, Annika Sörenstam, Moe Norman, Jim Furyk og Ben Hogan.

Kølletilpassing er noe som de siste årene har fått mye oppmerksomhet, og med rette. Da radarer som Flightscope kom ned i en pris som gjorde det mulig å gå til anskaffelse av det forandret det måten å selge golfutstyr på. Med dagens teknologi tar vi bort synsingen og kan i stedet vise til konkrete verdier på hvordan skaft, grep og køllemodell innvirker på resultatet. Jeg har jobbet med Flightscope i min kølletilpassing siden 2010 og ser frem til å kunne tilby mine tjenester på dette feltet til medlemmer av Tyrifjord Golfklubb.

Til slutt vil jeg si at jeg gleder meg til å ta fatt på mitt virke som trener på Tyrifjord og at det blir Happy Golfing i fremover.

Martin