Et Milepæl i Norsk Golf

Publisert: 9. april 2024  av Anna Crawford

Styre i Tyrifjord Golfklubb vil å uttrykke vår hjertelige gratulasjoner til Anna Crawford, vår Daglig leder, for den bemerkelsesverdige prestasjonen med å fullføre CMAE-diplomet. "Annas dedikasjon og engasjement har nok en gang brakt stolthet til vår klubb og det norske golfmiljøet."

Annas prestasjon har en spesiell betydning da hun blir den andre golflederen i Norge, etter Derek Crawford, som oppnår dette prestisjetunge diplomet, CM Dip. Det som gjør hennes prestasjon enda mer bemerkelsesverdig er at hun står som den første kvinnelige golflederen ikke bare i Norge, men også i Sverige. Det er en historiske milepælen og den understreker Annas banebrytende ånd og hennes forpliktelse til å levere førsteklasses golfadministrasjon.

Gjennom sin reise mot CM Dip har Anna vist ledelse, visjon og en dyp forståelse av de kompleksitetene som er at drive golfklubb i 2024. Hennes uopphørlige søken etter kunnskap og ferdigheter har utstyrt henne med ekspertisen som er nødvendig for å håndtere utfordringene som vår klubb og golfbransjen står overfor med selvtillit og innovasjon.

Vi vil også fortelle om det ærefulle stipendet Anna mottok fra The Royal and Ancient (The R&A) for Women in Golf. Stipendet understreker Annas innsats og hennes bidrag til å fremme likestilling og mangfold innen golf.

Annas dedikasjon til faglig utvikling er et bevis på hennes forpliktelse til å fremme standardene for golfadministrasjon, ikke bare innenfor vår klubb, men over sporten. Ved å bli en sertifisert CM Dip, har Anna solidifisert sin posisjon som en leder i vår sport, og inspirerer andre til å følge hennes fotspor.

Som et styre tar vi enorm stolthet i Annas prestasjon, og vi vet at hennes ekspertise og ledelse vil fortsette å skyve Tyrifjord Golfklubb til nye høyder.

"- Styrets tillit og klubbens støtte har virkelig betydd mye for meg, og det er takket være dere alle at jeg har hatt muligheten til å nå dette målet. Jeg setter virkelig pris på alle de gode samtalene og diskusjonene vi har hatt underveis, de har virkelig vært en kilde til inspirasjon og vekst for meg som golfleder.

Vår fantastiske kollega Ian Ross har vært en utrolig inspirasjon og kilde til kunnskap gjennom hele prosessen med å utarbeide denne rapporten. Derek og Bent, våre tidligere daglige ledere, har også vært uvurderlige støttespillere. Det har vært en ære å lære av dere og ha dere ved min side gjennom denne prosessen. Jeg verdsetter dypt deres støtte og veiledning, og jeg er takknemlig for den uvurderlige innsikten dere har delt med meg.

Takk igjen for alt dere har gjort for meg og for klubben. Jeg ser virkelig fram til fortsettelsen av denne reisen sammen med dere alle." sier Anna

Rapport om Løsningen av "Shortage of Educated Greenkeepers in Norway"
Vi vil fremheve Annas rapport om løsningen av den pågående utfordringen med mangel på utdannede greenkeepere i Norge. Hon har gjennomført en dyptgående analyse av denne problemstillingen og presentert verdifulle innsikter og løsningsforslag.

Problemdefinisjon:
Norges golfindustri står overfor en alvorlig mangel på kvalifiserte greenkeepere, en situasjon forverret av faktorer som lav lønn, krevende arbeidstid, sesongbasert ansettelse og ettervirkninger av pandemien og Brexit. Uforutsigbare klimatiske forhold og ekstreme værhendelser gjør vedlikehold av golfbaner enda mer utfordrende, og krever både erfarne fagfolk og innovativ teknologi.

Rapportens Tilnærming:
Tilnærming til løsningen av dette problemet er todelt:
  • Forbedring av Arbeidsforhold: Ved å forbedre lønns- og arbeidsforholdene for sesongarbeidere, kan vi tiltrekke og beholde kvalifisert personell.
  • Utdanning og Kompetanseutvikling: Vi må styrke utdanningsprogrammene for å utvikle en dyktig arbeidsstyrke som kan møte industrien sine krav.
  • Implementering av Teknologi: Introduksjon av avansert teknologi, spesielt robotklippere, for å forbedre effektiviteten og kvaliteten på arbeidet.

Rapportens Konklusjon:
Det er avgjørende å ta tak i mangelen på utdannede greenkeepere for å sikre bærekraftig og høykvalitets vedlikehold av golfbaner.

Styret ser frem til å fortsette arbeide sammen med Anna Crawford og resten av teamet for å implementere de foreslåtte løsningene og oppnå suksess på Tyrifjord Golfklubb. Vi er allerede godt i gang.

Til slutt gratulerer vi Anna Crawford med denne milepælen og uttrykker vår takknemlighet for hennes bidrag til Tyrifjord Golfklubb. Vi ser frem til den positive innvirkningen hennes ekspertise vil bringe til vår klubb og det norske golfmiljøet.

Tyrifjord Golfklubbs styre
ved/ John-Magne Pedersen